قلعه گیرنه، نگین تاریخی قبرس شمالی

قلعه گیرنه قبرس شمالی یا نگهبان گیرنه یکی از زیباترین مناطق تاریخی و گردشگری در این منطقه است. قلعه گیرنه قبرس شمالی دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی است. این قلعه به عنوان یادآور تمدن های متنوعی است که منطقه را شکل داده اند. قلعه گیرنه علاوه بر اهمیت تاریخی، نقشی حیاتی در صنعت گردشگری قبرس شمالی دارد و جذابیت این قلعه بازدیدکنندگان را از سرتاسر جهان جذب می کند.
قلعه گیرنه قبرس شمالی با داشتن نمایشگاه ها و موزه های مختلف در خود به رونق گردشگری در جزیره قبرس شمالی افزوده است. با افزایش تقاضا برای اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی در منطقه گیرنه، هتل های جدید زیادی هم در این منطقه ساخته شده است. در این مقاله با تاریخچه قلعه گیرنه، جاذبه های گردشگری آن و … آشنا می شویم.

قلعه گیرنه قبرس شمالی

تاریخچه قلعه گیرنه قبرس شمالی

تاریخچه قلعه گیرنه قبرس شمالی مربوط به قرن هفتم میلادی و دوران امپراطوری بیزانس بر می گردد، که دارای تاریخچه طولانی مربوط به دوران روم باستان می باشد. در قرن 15 و 16 میلادی ونیزی ها قلعه را بازسازی کردند. پس از فتح قلعه توسط عثمانی ها ساختمان جدیدی را در داخل قلعه برای حفاظت در برابر حملات عرب ها ساختند .

معماری قلعه گیرنه قبرس شمالی

معماری قلعه گیرنه قبرس شمالی با ترکیبی جذاب از سبک های مختلف تشکیل شده است. دیوارهای قلعه از سنگ های بزرگ و ضخیم ساخته شده است . استفاده از سنگ آهک محلی به دیوارها زیبایی و شکوهی ویژه می بخشد. قلعه گیرنه قبرس شمالی دارای چندین برج و بارو است، که هر یک نقش خاصی در دفاع از قلعه ایفا می کنند. این برج ها در نقاط مختلف قلعه به صورت استراتراتژیک بنا شده است ، تا دید کامل نسبت به اطراف قلعه و دفاع نسبت به قلعه را داشته باشیم.
و خندقی عمیقی و گسترده دور تا دور قلعه کشیده شده است این خندقها با آب پر می شوند تا به عنوان یک مانع در برابر ورود دشمن ایفا کند و دارای دروازه های ورودی سالنها و اتاقها کلیسا و مسجد و موزه و کشتی باستانی گیرنه مجهز می باشد.

بیشتر بخوانید: گیرنه + معرفی کامل شهر گیرنه

جاذبه های گردشگری قلعه گیرنه قبرس شمالی

قلعه گیرنه قبرس شمالی دارای تالارهای بزرگی است که به عنوان تالارهای پادشاهی استفاده می شدند. این بنا دارای اتاقها و سالنهای بزرگی است که برخی از این اتاق ها را به عنوان انبار، برگزاری مراسم و جشن ها، نگهداری تسهیلات نظامی، مواد غذایی و نگهبانی مورد استفاده قرار می گرفتند. در داخل قلعه یک کلیسا وجود دارد که با نقاشی های دیواری و معماری خاص خود، یکی از ویژگی های منحصر به فرد و جالب و قابل توجه این قلعه است.
اگر از ورودی گوشه شمال غربی قلعه عبور کرده و در امتداد یک رمپ طولانی قدم بزنید به محوطه مرکزی رژه قلعه می رسید. در این مسیر از کنار مقبره ای عبور می کنید که آخرین محل استراحت یک دریاسالار عثمانی می باشد. محوطه مرکزی با اتاق های نگهبانی، اتاق های نشیمن و اصطبل ها پوشانده شده است.
برای رسیدن به بخش های بالایی دیوارها و دفاع از آنها رمپ های در این محوطه تعبیه شده است، همچنین می توانید از پله هایی بالا بروید که شما را به آپارتمان های سلطنتی و کلیسای کوچک می رسانند.
در اعماق قلعه، سیاه چال ها، اتاق های انبار جایی که باروت آماده برای استفاده ذخیره می شدند را خواهید دید و راه های سنگی که شما را از قلعه به بیرون قلعه با مناظر طبیعی و صخره های زیبا هدایت می کند. قلعه دارای دو موزه کوچک است که بازدیدکنندگان را به دنیایی از تاریخ و فرهنگ می برد.
قلعه گرینه با تاریخچه غنی و معماری زیبا به عنوان یه سازه دفاعی، فرهنگی، تاریخی توجه بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب می کند.که یکی از مهم ترین قطعات باستان شناسی دریایی در جهان است.

بیشتر بخوانید: موزه دریایی گیرنه

بازدید از قلعه گیرنه قبرس شمالی

بازدید از قلعه گیرنه قبرس شمالی برای عموم باز و قابل دسترسی است و ساعات کاری آن بسته به فصل متفاوت است. (در تابستان، این قلعه از ساعت 09:00 تا 14:00 و از ساعت 17:00 تا 19:00 باز است. در زمستان، این قلعه از ساعت 09:00 تا 13:00 و از ساعت 14:00 تا 16:45 باز است) ساعت بازدید از قلعه معمولا از صبح تا غروب می باشد و هزینه بلیت ممکن است متفاوت باشد.
توصیه می شود برای بازدید از قلعه کفشهایی راحت بپوشید ، زیرا ممکن است بخش هایی از قلعه نیاز به پیاده روی داشته باشد. دوربین عکاسی همراه داشته باشید تا بتوانید لحظات زیبا را ثبت کنید. از فروشگاه های اطراف قلعه می توانید سوغاتی های محلی خریداری کنید.

آدرس و موقعیت قلعه گیرنه قبرس شمالی

قلعه گیرنه قبرس شمالی در بیست کیلومتری شهر نیکوزیا قرار دارد به عنوان یک موزه کشتی غرق شده در قبرس شمالی نیز عمل می کند. برای رفتن به قلعه گیرنه می توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید.

  • از فرودگاه ارجان: فاصله تقریبی 40 کیلومتر است که با خودرو حدود 40 دقیقه زمان می برد.
  • از نیکوزیا: فاصله حدود 25 کیلومتر است و با خودرو در حدود 30 دقیقه قابل دسترسی است.
  • از فاماگوستا: فاصله حدود 75 کیلومتر است که با خودرو حدود یک ساعت نیم طول می کشد.

بهتر است از ماشین یا تاکسی استفاده کنید. چنانچه در قبرس شمالی ماشین اجاره کرده باشید با استفاده از نرم افزارهای مسیریاب به راحتی می توانید به قلعه گیرنه برسید و پارکینگ هایی در نزدیکی قلعه وجود که می توانند از آنها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ویزای کاری قبرس شمالی

قلعه گیرنه با تاریخچه ای پر فراز و نشیب و معماری ای که گویای داستان های گذشتگان است، یکی از جاذبه های برجسته قبرس شمالی به شمار می آید. بازدید از این قلعه نه تنها فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ منطقه است، بلکه تجربه ای منحصر به فرد از مناظر طبیعی و چشم اندازهای زیبا را نیز برای شما به ارمغان می آورد.
پس اگر به دنبال سفری متفاوت و پر از ماجراجویی هستید، همین امروز برنامه ریزی کنید و به قلعه گیرنه سفر کنید. به شما توصیه می کنیم از وب سایت رسمی قلعه دیدن کنید و اطلاعات بیشتری درباره ساعت های بازدید و رویدادهای ویژه دریافت کنید.

قلعه گیرنه قبرس شمالی در بیست کیلومتری شهر نیکوزیا قرار دارد.
ساعات کاری آن بسته به فصل متفاوت است. (در تابستان، این قلعه از ساعت 09:00 تا 14:00 و از ساعت 17:00 تا 19:00 باز است. در زمستان، این قلعه از ساعت 09:00 تا 13:00 و از ساعت 14:00 تا 16:45 باز است)
از نیکوزیا فاصله حدود 25 کیلومتر است و با خودرو در حدود 30 دقیقه قابل دسترسی است.
در قلعه گیرنه، بازدیدکنندگان می توانند از موزه های داخلی آن دیدن کنند که شامل موزه کشتی گیرنه و مجموعه ای از آثار باستانی و تاریخی است. همچنین می توان به بخش های مختلف قلعه از جمله برج های دیدبانی، دیوارهای مستحکم و حیاط مرکزی آن دسترسی داشت. چشم اندازهای زیبایی از بندر و شهر گیرنه نیز از قلعه قابل مشاهده است که تجربه ای فراموش نشدنی را برای بازدیدکنندگان رقم می زند.
دیدگاه ها
امتیاز دهید:
0 از 5