صنعت دامپروری در قبرس شمالی

دامداری و دامپروری در قبرس شمالی برای افرادی که قصد مهاجرت و کشاورزی و در این کشور زیبا و شگفت انگیز را دارند، بسیار حائز اهمیت است. دامداری و دامپروری در قبرس شمالی به دلیل آب و هوای مناسب و وجود تپه های سرسبز و مغذی برای تغذیه دام، سبب شده تا محصولات لبنی و گوشت دام این کشور بی نظیر باشد. البته به دلیل وجود آب و هوای مناسب و شرایط جوی، کشاورزان و دامدارن به راحتی دام خود را به زاد و ولد بیشتر ترغیب می کنند تا سود بیشتری را به دست آورند. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کاملا تخصصی به شرایط دامداران و دامپروران قبرس شمالی بپردازیم. اگر شما هم به فکر مهاجرت به قبرس شمالی هستید، مطالعه این مقاله خالی از لطف نخواهد بود، تا قبل از ورود به این کشور با وضعیت کشاورزی آن نیز آگاه شوید.

 

دامپروری در قبرس شمالی

نگاهی به  گذشته دامپروری در قبرس شمالی

دامداری در قبرس شمالی مطابق با آخرین دست نوشته ها و کتاب های تاریخی به جامانده از نیاکان این کشور، نشان دهنده سابقه طولانی دامداری وکشاورزی در این کشور خوش آب و هوا است. مردم و اهالی قبرس شمالی بر این باورند که اولین نشانه ها و اهلی کردن حیواناتی چون بز و گوسفند در این کشور به حدود قرن 10 قبل از میلاد برمی گردد. در تاریخچه و کتوب باستانی و تاریخی این کشور، اهلی کردن و افزایش دامپروری در قبرس شمالی به زمان مردمان یونان باستان و آوردن حیوانات اهلی به این کشور باز می گردد. با ورود برخی حیوانات اهلی به این کشور توسط نیاکان، کم کم حیوانات و دام های دیگری از جمله : خوک، خر، گاو، مرغ، خروس و .... به دامپروری این کشور اضافه شد و اکنون با گذشت چندین قرن نه  تنها دامپروری در این کشور از بین نرفته است بلکه با وجود تمام چالش ها و مخاطرات در این سال ها، دامداری و دامپروری در این کشور گسترش چشمگیری داشته است و اکنون دامداری و کشاورزی 2 رکن مهم در قبرس شمالی محسوب می شوند.

دام های محبوب و پرورش یافته در قبرس شمالی

قبرس شمالی به دلیل وجود منطقه بی نظیر آب و هوایی که دارد به عنوان یکی از کشورهای شناخته شده در زمینه پرورش انواع دام محسوب می شود و هرساله دام های زیادی از این کشور به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود. برخی از دام های پرورش یافته و محبوب قبرس شمالی که در سراسر جهان خواهان بسیار زیادی دارند در جدول زیر درج شده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که دام های قبرس شمالی جزئی از فرهنگ محلی مردمان قبرس شمالی محسوب می شود.

 

بز قبرس بر قبرس به دلیل شیر خوش طعم و نابی که دارد در بین تمامی مردم قبرس و اروپا مشهور و پرطرفدار است.
سگ گله سگ گله یکی از حیوانات مهم و شناخته شده در قبرس شمالی است که به دلیل نگهبانی و قدرت بدنی بالایی که دارد در بین دامداران و دامپروران قبرسی بسیار محبوب است.
گاو آکارامان گاو آکارامان قبرس به دلیل شیر و گوشت بی نظیری که دارد، طرفداران و مخاطبان منحصر به فرد خود را دارد.
اسب کارامان اسب  کارامان قبرس شمالی به دلیل مقاومت و سرسختی بالایی که دارند، بسیار مورد علاقه سوار کاران است.

 

خوراک و تغذیه دام ها در قبرس شمالی

خوراک و تغذیه حیوانات در قبرس شمالی یکی از علل مهم در سلامت و کیفیت گوشت و شیر دام در این کشور است. در همه نقاط جهان برای تمامی دامداران و دامپروران مهم است که دام و حیواناتی که از آن ها به عنوان منبع سود و گذر زندگی استفاده می کنند از تغذیه مناسبی برخوردار باشند. در قبرس شمالی بیشتر دامدارن برای تغذیه دام خود از غلات، علوفه، یونجه و کاه استفاده می کنند. البته برخی از دامداران در این کشور زیبا به جهت تامین دیگر نیازهای بدن دام خود در فصول مختلف و با توجه به سن دام از ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی و چربی ها نیز برای بهبود و حفظ سلامت دام خود استفاده می کنند.  در قبرس شمالی دامداران بر این باورند که تغذیه مناسب می تواند، سبب جلوگیری از بروز بیماری های انگلی و عفونی در دام شود و سلامت بدنی و سیستم ایمنی بدن دام را بالا ببرد به همین جهت در قبرس دامداران و دامپزشکان در کنار یکدیگر به حفظ سلامت دام می پرازند تا دام باتوجه به وضعیتش بهترین تغذیه و خدمات را دریافت کند.

تاثیر آب و هوا بر دامپروری در قبرس شمالی

آب و هوا و منابع طبیعی در قبرس شمالی نقش اساسی و مهمی در سلامت و پرورش دام در این کشور دارند. قبرس به دلیل وجود آب و هوای مدیترانه ای، خاک حاصل خیز و مناسب تغذیه دام و آفتاب فراوان شرایط بسیار مناسبی را برای پرورش دام دارد. دام های اصلی و مهم قبرس که بسیاری از دامداران قبرسی به صورت گسترده درحال پروش آن هستند شامل: گاو، گوسفند و بز است که از شیر، پشم و گوشت این حیوانات نیز به صورت کامل استفاده می شود. البته قبرس شمالی به دلیل شرایط جوی مناسبی که دارد، زیستگاه بسیاری از پرندگان است که برخی از این پرندگان به دلیل گوشت لذیذ و برخی دیگر به دلیل پرهای بی نظیری که دارند، توسط اهالی محلی قبرس شکار می شوند تا به فروش برسند. البته کشاورزان قبرسی به دلیل استفاده از تکنیک ها و شیوه های کشاورزی قدیمی و نوین باعث شده اند تا این کشور مکان بسیار مناسبی برای دامپروری باشد.

چرا چارچوب  نظارتی برای دامپروری در قبرس چرا ایجاد شده است؟

چارچوب نظارتی برای دامپروری در قبرس شمالی به جهت اطمینان از سلامت و رعایت تمامی استاندارهای تعریف شده برای دام در قبرس شمالی درحال انجام است.  چارچوب های نظارتی در قبرس شمالی سبب شده تا کیفیت دام در این کشور افزایش چشمگیری داشته باشد و هرروزه شاهد رضایت و صادرات بیش از پیش دام در این کشور باشیم. برخی از قوانین مهمی که دامداران قبرسی  متعهد به انجام آن ها هستند، عبارتند از:

  1. قانون رفاه حیوانات
  2. قانون خدمات دامپزشکی
  3. قانون دام
  4. قانون ایمنی مواد غذایی

تمامی این قوانین و دیگر استاندارهایی که دامداران قبرسی ملزم به رعایت آن ها می باشند، سبب شده تا تمامی دامداران دراین کشور به صورت مسئولانه، نسبت به نگهداری دام خود اقدام کنند تا از ایجاد هرگونه مشکل و آسیب جدی جلوگیری شود.

آیا دامپروری در قبرس شمالی آینده ای دارد؟

یکی از سوالات افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار و  دامداری در قبرس شمالی را دارند، وضعیت پیشرفت و آینده دامپروری در این کشور است. طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده توسط وزارت کشاورزی قبرس شمالی، این کشور از پتانسیل های بسیار بالایی برای گسترش دامپروری برخوردار است و این کشور به جهت ایجاد روش های نو و خلاقانه برای توسعه صنعت دامپروی، جوایز ویژه ای را در نظر گرفته است. این کشور به دلیل وجود شرایط جوی مناسب و قرار گیری در یک منطقه بسیار عالی، قابلیت تبدیل شدن به بزرگترین قطب دامپروری در جهان را دارد و با توجه به افزایش روز افزون دامپروری در این کشور، شاید تا چندسال آینده شاهد دستاوردهای بزرگی در صنعت دامپروری قبرس شمالی باشیم.  هرگونه پرسشی در مورد مهاجرت قبرس شمالی و اقامت در این کشور دارید می توانید از کارشناسان ما در مجموعه قبرس ویزا بپرسید و مطرح نمایید.

دیدگاه ها
امتیاز دهید:
0 از 5